سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 970220/1
تاریخ انتشار: 1397/02/20-09:30:10

زنگنه‌ مطلق خبر داد: پیگیری طرح معافیت مالیاتی صنایع به ازای تربیت کارآموز

زنگنه‌ مطلق خبر داد: پیگیری طرح معافیت مالیاتی صنایع به ازای تربیت کارآموز

معاون فناوری و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور از پیگیری طرح معافیت مالیاتی صنایع به ازای تربیت کارآموز و دانشجویان خبر داد.

دکتر رضا زنگنه‌ مطلق در کارگروه برنامه آموزش مهارت، کارآفرینی و اشتغال در دانشگاه فنی و حرفه‌ای امیرکبیر اراک عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور قدمتی ٥٣ ساله دارد و الگوی تاسیس آن از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آلمان گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه فنی و حرفه‌ای در ابتدای راه، فعالیت خود را زیرمجموعه دانشگاه پلی‌تکنیک تهران آغاز کرد، گفت: تربیت نیروی انسانی محور شروع کار این دانشگاه بود که با گذر زمان مسیر تغییر کرد و انستیتو به مراکز علمی تبدیل شد، به شکلی که در سال ١٣٩٠ با ایجاد ١٧٣ دانشکده و آموزشکده شاکله‌ای دانشگاهی به خود گرفت.

زنگنه تصریح کرد: این دانشگاه به لحاظ قدمت عمری ٧ ساله دارد، اما از نظر ظرفیت و بتانسیل کاری بسیار غنی است به نحوی که امروز دارای ٢٢٠ هزار دانشجو و ٢٢ هزار استاد و مدرس است و این امر نشان ظرفیت بالای این دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشکاه نسل سومی است، افزود: تربیت نیروی کار دارای مهارت، کارآفرینی، فن‌آفرینی و اشتغال، ماموریت این دانشگاه است و اگر دانشگاهی بتواند مشکل اشتغال که بزرگترین معضل کشور و البته دانشگاه فنی و حرفه‌ای است را رفع کند قطعا ماموریت خود را به انجام رسانده است.

معاون فناوری و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: اکثر خروجی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پس از اتمام تحصیلات خود سودای خروج از کشور را دارند و در واقع محصول و ثمره دانشگاه‌ها به بازار کار داخلی نمی‌رسد و باید برای رفع معضل بیکاری به پتانسیل دانشگاه‌ها احترام گذاشت.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بومی استانی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید متناسب با ظرفیت استان‌ها توسعه یابد البته برای ایجاد زیرساخت‌ها توان لازم وجود ندارد و برای تحقق این امر حمایت مجموعه استان و صاحبان صنایع ضروری است و برای توسعه دانشگاه‌ها در استان‌ها کمک لازم اعمال خواهد شد.

زنگنه با اشاره بر لزوم اعلام نیازهای صاحبان صنایع و رشته‌های مورد نیاز عنوان کرد: امروز دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ١٥٠ رشته متشکل از ٩٤ رشته کاردانی و ٥٦ رشته کارشناسی است که بیش از ٧٠ درصد فارغ‌التحصیلان آن جذب بازار کار شده‌اند و در برخی رشته‌ها همچون رشته کاشی و سرامیک یزد یا دریانوردی در استان‌های شمالی و جنوبی دانشجویان به صورت ١٠٠ درصدی وارد بازار کار شده‌اند.

وی تاکید کرد: امروز می‌دانیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها کارآمد نیستند، اما این دانستن کفایت نمی‌کند بلکه باید صنایع وارد شوند و نیاز و تجربه خود را منعکس کنند تا با نیاز صنعت پیش رفت و نیروی کار را تامین کرد.

معاون فناوری و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور یکی از برنامه‌های کاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور را تعامل با دانشگاه ‌فنی و حرفه‌ای آلمان دانست گفت: تلاش ما بر تخصصی شدن رشته‌های درسی است و بر همین اساس کلیه دروس بازنگری خواهد شد و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آلمان نیز به عنوان رفرنس و مرجع کاری قرار خواهد گرفت و دروس و سرفصل‌های آنان را برای دانشگاه‌های خود بومی‌سازی کنیم.

زنگنه اقدام مهم دیگر که مد نظر دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور قرار دارد را افزایش وزن و جایگاه درس کارآفرینی دانست و بیان کرد: بر همین اساس به احتمال زیاد یک ترم تحصیلی کامل به درس کارآفرینی اختصاص خواهد یافت که در مهارت‌آموزی دانشجویان بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: طرح فرصت مطالعاتی پساارشد و پسادکتری صنعتی نیز در نظر گرفته شده است که براساس آن طی رایزنی با معاون تجاری سازی وزارت صنعت درخواست ایجاد فضایی جهت معرفی اساتید دانشگاه‌ها به صنعت داشتیم که به مدت یک سال فرصت مطالعاتی خود را در صنعت دنبال کنند.

معاون فناوری و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه بسیاری از اساتید با تکنولوژی روز آشنایی ندارد، افزود: اگر خواهان موفقیت هستیم اساتید ما باید با صنعت روز اشنایی داشته باشند و یا از صنعت انتخاب شوند.

وی با اشاره به طرح تحقیقاتی جدید جهت تعامل صنعت و دانشگاه بیان کرد: براساس تحقیق انجام شده در تهران هر دانشجویی که به صنعت معرفی می شود هزینه ای معادل یک میلیون و 700 هزار تومان برای کارفرما هزینه دارد، بر این اساس نمی‌توان طرح های یک طرفه را ارائه کرد بلکه باید روندی برد برد در این حوزه دنبال شود.

زنگنه گفت: به منظور ایجاد یک تعامل برد برد طرحی پیشنهاد شده است و رایزنی آن با کمیسیون های آموزش، اقتصادی، صنعت و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده است که براساس آن طرحی به مجلس ارائه می‌شود که بسته حمایتی برای صنعت در ان مطرح شود و برای صنعت چیزی بهتر از بسته حمایت مالیاتی نیست.

وی با اشاره به اینکه در این طرح باید به ازای معرفی هر دانشجو به صنعت معادل آن ارزیابی و معافیت مالی اعمال شود، تصریح کرد: اجرای این طرح کار دشواری است، باید رایزنی‌های لازم و متقاعدسازی نمایندگان مجلس صورت گیرد تا در نهایت طرح با تصویب مجلس شورای اسلامی شاکله اجرایی به خود بگیرد و قطعا روندی برد برد را به همراه خواهد داشت و پذیرای طرح‌هایی جهت اجرای این طرح بزرگ هستیم. 

منبع : ایسنا
تعداد بازدید: 675

ارسال به:

رویدادها