سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950122
تاریخ انتشار: 1395/01/22-10:54:18

جناح‌های مختلف سیاسی به نفع اقتصاد ملی متحد شوند

جناح‌های مختلف سیاسی به نفع اقتصاد ملی متحد شوند
نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در خصوص تاثیر برجام بر اقتصاد کشور گفت: اگر بستر مناسبی برای اجرای توافق برجام فراهم شده و جناح‌های مختلف سیاسی کشور به نفع اقتصاد ملی همسو و متحد شوند شرایط مطلوب برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم خواهد شد.
  
احمد اثنی‌اعشری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان- نتایج حاصل از اجرای برجام را با چند چالش مواجه دانست و اظهار کرد: نتیجه نهایی انتخابات مجلس، رفتار سیاست‌مداران آمریکا و میزان مداری آنان با شرایط کشورمان، همگرایی مناسب گروه‌های مختلف سیاسی داخل کشور و میزان تحمل سیاست‌های خارجی حاکم بر روابط اقتصادی و سیاسی جهانی بر نتایج حاصل از اجرای برجام موثر هستند. 
                          
وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی شاخص‌های کلان اقتصادی در شرایط فعلی دشوار است، اظهار کرد: بعد از انجام مرحله دوم انتخابات مجلس و سرو و سامان گرفتن هیات رئیسه و اکثریت پارلمانی بهتر می‌توان شرایط را پیش‌بینی کرد. 
 
نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه به دلیل عدم حاکمیت سیستمی و قائم به فرد بودن بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های درازمدت در کشور با دشواری مواجه هستند، ادامه داد: بطور کلی می‌توان گفت شاخص‌های اقتصادی به شرط ادامه روند فعلی چشم انداز مناسبی را به تصویر نخواهند کشید.
 
اثنی‌عشری توسعه اقتصادی کشور را به ساز و کارهای با جهانی شدن و پیوستن به شبکه اقتصاد جهانی مرتبط دانست و خاطر نشان کرد: برای تحقق رشد اقتصادی پنج درصد در سال 95 نیاز به تامین سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری و بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در بخش‌های مختلف اقتصادی است.
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تکنولوژی تولید در بسیاری از واحدهای صنعتی و بویژه پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها منسوخ شده و قدیمی هستند، عنوان کرد: به دلیل این عقب‌ماندگی از تکنولوژی در صنعت  بهای تمام شده کالا و خدمات در کشور بسیار زیاد است و امکان رقابت با مشابه خارجی وجود ندارد.
 
نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی توسعه فرهنگ کار و سرمایه‌های اجتماعی را نکته مهم و قابل توجه دیگری دانست و یادآور شد: باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشت. متاسفانه تنگناهای اقتصادی، نگرانی از آینده و ابهام در شرایط فردا باعث شده اخلاق و مسئولیت اجتماعی دچار نقصان شود. بسیاری از نوع تفکر مردم کشور به جای توجه به منافع جمعی و ملی به منافع فردی گرایش داشته و هر فرد یا گروه تمام تلاش خود را با هر قیمتی برای تامین منافع آتی تنها خودشان بکارمی‌گیرند. در نهایت این مسائل موجب شده تا مساعی دولت و اهداف عالیه‌ای که رهبری تبیین کرده‌اند در اجرا با چالش مواجه شود.
 
اثنی‌عشری با بیان اینکه چند صدایی مخرب توسعه اقتصاد کشور را با دشواری جدی مواجه ساخته است، تاکید کرد: اگر تغییری در مناسبات اقتصادی کشور ایجاد نشود تحقق رشد پنج درصدی محتمل بنظر نمی‌رسد.
  
وی با اشاره به اینکه در شرایط رونق اقتصادی تورم اجتناب ناپذیر است، اضافه کرد: در شرایط رونق اقتصادی تورم اجتناب ناپذیر است اما از آنجا که چشم انداز مناسبی حداقل برای سال 95 پیش بینی نمی‌شود بنابراین رکود با روند کمتر ادامه خواهد یافت و در ماه‌های پایانی سال با کندی شاهد آغاز رونق اقتصادی خواهیم بود. نرخ تورم را در پایان سال حدود 14 تا 15 درصد پیش‌بینی می‌شود.
 
نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در خصوص تغییر نرخ بیکاری در سال جاری افزود: با توجه به اینکه با تکنولوژی‌های نوین به نیروی انسانی کمتر نیاز است در بخش تولید و صنعت بهبودی در اشتغال رخ نخواهد داد اما از آنجا که صنعت و سایر بخش اقتصادی به خدمات وابستگی شدید دارند توسعه اشتغال در این بخش اتفاق خواهد افتاد و شاهد کاهش 3 تا 4 درصدی نرخ بیکاری خواهیم بود.

منبع : ایسنا
تعداد بازدید: 570

ارسال به:

رویدادها