سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950131/4
تاریخ انتشار: 1395/01/31-10:46:13

امتیاز ویژه بانکی برای صادرکنندگان نمونه

امتیاز ویژه بانکی برای صادرکنندگان نمونه

مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران معتقد است این بانک، تمام منابع خود را صرف صادرات در کشور می‌کند و تا جایی که امکانات اجازه دهد، منابع لازم بخش‌های صادراتی را تامین خواهد کرد. رضا ساعدی‌فر در عین حال تصریح کرد: این بانک با هدف توسعه صادرات در کشور، امتیازات ویژه‌ای را برای صادرکنندگان نمونه و آن دسته از صادرکنندگانی که اهداف اقتصادی کشور را درنظر قرار می‌دهند قائل خواهد بود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:


در حال حاضر وضعیت حمایتی بانک توسعه صادرات از حوزه صادرات کشور به چه شکل است؟
ما در بانک توسعه صادرات مدعی هستیم که ۱۰۰درصد از منابع بانک در قالب تسهیلات در اختیار صادرکنندگان کشور قرار می‌گیرد. به این ترتیب، بانک توسعه صادرات هر صادرکننده‌ای را که فعالیت صادراتی انجام دهد و باعث ارزآوری به کشور شود ـ در صورت نیاز به منابع ـ حمایت خواهد کرد و تا حدی که توان دارد، نقدینگی لازم را برای این بخش فراهم می‌کند. البته این بانک در حالی خود را موظف و مکلف به حمایت از بخش صادرات می‌داند و تمایل دارد این حمایت‌ها را بیشتر کند که منابع موجود در بانک توسعه صادرات این اجازه را نمی‌دهد. کمبود منابع بانک در حال حاضر به عنوان یک معضل و مانع برای حمایت از صادرکنندگان مطرح است و همین محدودیت باعث شده که نتوانیم به تمامی تقاضاها در این بخش پاسخ دهیم. در این زمینه در تلاشیم بتوانیم از راه‌های ممکن، اقدام به افزایش توان اعتباردهی بانک کنیم و درخواست خود را به بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم. به این ترتیب، براساس درخواست‌های مکرر بانک، قول‌هایی در سال گذشته از سوی دولت و بانک مرکزی داده شده که امیدواریم افزایش سرمایه بانک که در حال حاضر چیزی حدود ۳هزار میلیارد تومان است، محقق شود تا این امر گامی شود در جهت حمایت بیشتر از حوزه صادرات کشور؛ اقدامی که تاکنون عملیاتی نشده است.
با در نظر گرفتن شرایط فعلی بانک توسعه صادرات و با توجه به منابع محدودی که در اختیار این بانک قرار دارد، میزان پرداختی‌های بانک به صادرکنندگان در سال گذشته چه میزان بوده است؟
همانطور که گفته شد، بانک توسعه صادرات تلاش می‌کند بیشتر منابع خود را در حوزه صادرات صرف کند و براساس همین رویکرد، در سال گذشته این بانک توانست در بخش ریالی، همچون سال ۹۳ چیزی حدود ۲۲هزار و ۸۰۰میلیارد ریال و در حوزه ارزی با رشد ۱۰۰درصدی، حدود یک‌هزار و ۹۴۳ میلیون دلار به حوزه صادرات تسهیلات پرداخت کند. به این ترتیب در مجموع بانک توسعه صادرات توانست در سال گذشته، بیش از ۸۱هزار و ۴۰۰میلیارد ریال تسهیلات در حوزه صادرات پرداخت کند که این رقم در سال ۹۳، حدود ۵۰هزار میلیارد ریال بوده است. ضمن اینکه مانده تسهیلات بانک در سال گذشته چیزی حدود ۱۴۰هزار میلیارد ریال بود که بخشی از این پرداختی‌ها از محل منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانک مرکزی و حساب ذخیره ارزی انجام شده است. به هر حال با توجه به اهمیت موضوع صادرات در کشور و ارزآوری که می‌تواند برای اقتصاد ایران داشته باشد، برنامه بانک این است که میزان تسهیلات‌دهی خود را در بخش صادرات افزایش دهد، اما همانطور که اشاره شد، تحقق این هدف منوط به افزایش سرمایه و بالا بردن توان اعتباردهی بانک است.

 


پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان در بانک توسعه صادرات با چه شرایطی و نرخ سودی انجام می‌شود؟
مبنای پرداخت تسهیلات در بانک توسعه صادرات، به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه‌ای در حوزه صادرات این است که هر صادرکننده‌ای که به بانک مراجعه کند، در صورت داشتن اعتبار لازم و یک برنامه صادراتی مشخص و مدون، بانک تسهیلات مورد نیازش را تامین می‌کند. تسهیلات پرداختی در حوزه صادرات با حداقل نرخ‌های سودی که شورای پول و اعتبار مصوب می‌کند، در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد. اما درصورتی که صادرکننده‌ای، ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات داشته باشد، از تخفیف ۲درصدی در نرخ سود برخوردار خواهد شد. ضمن اینکه این تخفیف شامل صادرکنندگان نمونه کشوری و آن‌دسته از صادرکنندگانی که از رتبه اعتباری مناسب؛ یعنی a یا بالاتر برخوردار باشند خواهد شد.
البته بانک توسعه صادرات سیاست‌های تشویقی مناسبی برای آن دسته از صادرکنندگانی قائل است که به کشورهایی که هدف نخست صادراتی کشور به‌شمار می‌روند، صادرات انجام دهند و تلاش می‌کند که این تعداد از صادرکنندگان را مورد حمایت لازم قرار دهد. به‌عنوان نمونه در حال حاضر یکی از کشورهای هدف صادراتی برای ایران، روسیه است که هر صادرکننده‌ای، اقدام به صادرات کالاهای مورد نیاز این کشور کند، از تخفیفات و سیاست‌های تشویقی این بانک بهره‌مند خواهد شد.
در حال حاضر با توجه به محدودیت منابعی که بانک با آن مواجه است، ارائه تسهیلات بر اساس چه اولویتی پرداخت می‌شود؟
اولویت بانک توسعه صادرات در پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات به صادرکنندگان بخش‌های مختلف، همان اولویتی است که دولت براساس شرایط اقتصادی کشور مبنا قرار می‌دهد و سیاست‌هایش را بر همان اساس تعریف و تبیین می‌کند. بنابراین با توجه به همین سیاست، در حال حاضر آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است و حمایت تمامی بخش‌ها را می‌طلبد، تولید و توسعه محصولات دانش‌بنیان و ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشور است که می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند. در همین زمینه بانک توسعه صادرات در حالی که در تلاش است به تمامی بخش‌های صادراتی ارائه تسهیلات کند، اما مبنای حمایت خود را براساس اولویت به حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی، قرار داده است. چراکه معتقدیم این بخش ضمن اینکه باعث ایجاد ارزش افزوده بالا در کشور می‌شود، می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال در کشور را ایجاد کند.

 


بانک توسعه صادرات، برای سال ۹۵ در حوزه افزایش صادرات در کشور و حمایت از صادرکنندگان چه برنامه‌ای دارد؟
باتوجه به نقش مهم این بانک تخصصی و توسعه‌ای در حوزه صادرات، بدون تردید هر صادرکننده‌ای که در هر نقطه از ایران فعالیت صادراتی انجام می‌دهد، در صورت نیاز به منابع برای انجام فعالیت صادراتی‌اش، با توجه به امکانات و منابعی که در اختیار بانک قرار دارد، می‌تواند از حمایت بانک توسعه صادرات بهره‌مند شود. اما موضوعی که وجود دارد اینکه اگر این حمایت‌ها در برخی از بازه‌های زمانی دچار کاستی‌هایی می‌شود، فقط به دلیل محدودیت منابعی است که بانک توسعه صادرات با آن مواجه است که این انتظار وجود دارد، هرچه سریع‌تر، دولت و مجلس شورای اسلامی، با اهتمام به اهمیت صادرات در کشور، این موضوع را در اولویت بررسی‌های خود قراردهند تا این بانک بتواند به نحو مطلوب‌تری در جهت حمایت از صادرکنندگان کشور گام بردارد.
باتوجه به شعار امسال که اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده است، بانک توسعه صادرات چه برنامه‌ای را برای تحقق این شعار، در دستور کار قرار داده است؟
حمایت از تولید صادرات محور در کشور، همواره از برنامه‌های اصلی بانک توسعه صادرات به شمار می‌رود. با توجه به همین رویکرد و با در نظر گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، امسال نیز برنامه و هدف اصلی بانک، حرکت به این سمت است، اینکه بتوانیم از تولیدات صادرات محور حمایت‌های لازم را انجام دهیم تا صادرات در کشور افزایش یابد. در همین زمینه تلاش خواهیم کرد صندوق‌هایی را که در حوزه صادرات فعال هستند یا صادرکنندگانی که در حوزه صنایع کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند مورد حمایت بیشتر قرار دهیم و شرایطی را ایجاد کنیم که تولیدات کشور با هدف صادرات، در کشور رونق بگیرد.

منبع : گسترش صمت
تعداد بازدید: 540

ارسال به:

رویدادها