سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950213/3
تاریخ انتشار: 1395/02/13-08:55:40

معرفی ۴ شهرک صنعتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی و ترکیه‌ای با هدف‌گذاری صادرات ۳۰ درصدی تولیدات مشترک

معرفی ۴ شهرک صنعتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی و ترکیه‌ای با هدف‌گذاری صادرات ۳۰ درصدی تولیدات مشترک

همکاری ایران و ترکیه در ۴ شهرک صنعتی

معرفی ۴ شهرک صنعتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی و ترکیه‌ای با هدف‌گذاری صادرات ۳۰ درصدی تولیدات مشترک در حالی از سوی روسای سازمان صنایع کوچک دو کشور مطرح شد که پیش از این بنا بود شهرک صنعتی مشترک مرزی ایران و ترکیه در آذربایجان‌غربی احداث شود اما به دلیل ممکن نبودن اجرای آن در تامین امکانات و احداث در منطقه مرزی مشترک مسکوت ماند.

شهرک‌های صنعتی مرزی به‌دلیل موقعیت صنعتی که فراهم می‌کنند به تولید مشترک، کاهش هزینه‌های صادرات و واردات، ایجاد اشتغال پایدار و نشان(برند)سازی در صنایع دو کشور کمک می‌کنند، به طوری‌که احداث این شهرک‌ها، ارزش‌افزوده بالایی به دنبال دارد. همچنین احداث شهرک مشترک مرزی با امکان ورود فناوری‌های جدید در اشتغالزایی برای نیروهای بومی تاثیرگذار است.


معرفی شهرک‌های صنعتی آماده
احداث شهرک صنعتی مرزی مشترک بین ایران و ترکیه سال ۸۹ با هدف تسهیل در روند مبادلات دو کشور به تصویب رسید اما بدون وارد شدن به فاز عملیاتی، مسکوت ماند و اکنون مسعود مهدیزاده مقدم، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در جلسه رییس سازمان صنایع کوچک ایران با همتای ترکیه‌ای بنا شد تا برای ادامه همکاری‌ها در شهرک‌های صنعتی، ایران دو شهرک صنعتی را به سرمایه‌گذاران ترکیه معرفی کند تا در دو هفته آینده برای بازدید مراجعه کنند.
او تصریح کرد: در تفاهمنامه قبلی از طرف ترکیه احداث شهرک صنعتی مشترک مرزی پیشنهاد شد که در اجرا با موانعی روبه‌رو شده و اکنون مسکوت است. مهم‌ترین مانع تامین انرژی از نوع گاز بوده به طوری که در این پیشنهاد بخشی از شهرک مورد نظر در داخل ایران و بخشی در کشور ترکیه لحاظ شده است بنابراین امکان عرضه گاز مورد نیاز صنایع به قیمت داخل کشور برای تمام واحدهای صنعتی این شهرک از سوی وزارت نفت مقدور نبوده است. این قضیه در این سفر به این شکل مطرح شد که دو شهرک در ایران و دو شهرک در ترکیه پیشنهاد شده و امکان سرمایه‌گذاری مشترک در این ۴ شهرک فراهم شود.
مهدیزاده مقدم، با تاکید بر اینکه تفاهمنامه نهایی ایران و ترکیه بعد از بازدید از شهرک‌های صنعتی پیشنهادی امضا خواهد شد، ادامه داد: در این جلسه شهرک صنعتی ارومیه ۳ با بیشترین امکانات فراهم شده و نزدیکی به راه‌آهن و فرودگاه برای سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای معرفی شده است. اجرای فاز عملیاتی ۴ در شهرک ارومیه ۳ آغاز شده است، آب، برق و گاز در این شهرک ۷۳۱ هکتاری تامین شده و زمین‌های آماده به سرمایه‌گذاران واگذار شده است. همچنین برخی واحدهای صنعتی در این شهرک در حال بهره‌برداری است.
به گفته مهدیزاده مقدم، این شهرک صنعتی با ناحیه‌بندی‌های مشخص در مرکز آذربایجان‌غربی واقع شده و کوتاه‌ترین مسافت را از مرز سرو با ترکیه دارد. هرچند قیمت زمین‌های این شهرک در سال جدید مشخص نشده اما تاکنون هر مترمربع زمین آماده با قیمت ۵۴ هزار تومان به متقاضیان واگذار شده است و همان مبلغ دریافتی از سرمایه‌گذاران داخلی، از سرمایه‌گذاران خارجی نیز دریافت می‌شود.
مهدیزاده‌مقدم تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذار خارجی مهم‌ترین هدف این تفاهمنامه است که باعث ایجاد اشتغال در بخش صنعت داخل خواهد شد و از طرفی با تولید مشترک یا نشان(برند) طرف ترکیه‌ای می‌توان در بازارهای صادراتی راه یافت.

 


صادرات ۳۰ درصدی از تولیدات مشترک
مهمترین موضوعی که در این تفاهمنامه از سوی مسئولان دنبال می‌شود ارتقای سطح کیفی تولیدات ایرانی و استفاده از نشان(برند)های مطرح برای ورود و رقابت در بازارهای جهانی است. همانطور که غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در گفت‌وگو با صمت با اشاره به نقش شهرک‌های صنعتی در هدف‌گذاری ۶۰میلیارد دلاری دو رییس‌جمهور ایران و ترکیه اظهار کرد: احداث شهرک صنعتی مشترک مرزی بین ایران و ترکیه از سال‌های قبل مطرح شده با این شرایط که نیمی از مساحت شهرک در خاک هر دو کشور باشد که در عمل امکان‌پذیر نبوده و اداره یک شهرک با دو قانون متفاوت شدنی نبود این پیشنهاد مسکوت ماند تا در دولت فعلی بنا بر آن شد که چند شهرک در هر کشور با توافق طرف‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران دو کشور تعیین شود.
او ادامه داد: سیاست‌های صنعتی و ظرفیت‌های دو کشور مناسب و تکمیل‌کننده یکدیگر است که می‌تواند در تولید کالاهای مورد نیاز دو کشور و صادرات تاثیرگذار باشد.
سلیمانی با اشاره به هدف‌گذاری برای استقرار صنایعی با تولیدات مشترک و صادرات‌محور در شهرک‌های صنعتی هر دو کشور و صادرات بخش عمده تولید با سیاست‌های دولت در تفاهمنامه بین سازمان صنایع کوچک ایران و ترکیه گفت: انتظار می‌رود در این شهرک‌ها کالاهای قابل رقابت با بازارهای جهانی و با نشان‌های بین‌المللی تولید شود و تا ۳۰ درصد این تولیدات صادر شود.
سلیمانی تصریح کرد: این مذاکرات ادامه یافت تا رییس سازمان صنایع کوچک به همراهی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی و شرقی با همتای خود در ترکیه دیدار کرده و دو شهرک صنعتی «بعثت» و «ارومیه ۳» برای حضور سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای پیشنهاد شد تا در دو هفته آینده از طرف ترکیه مورد بازدید قرار گیرد.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک ایران گفت: شهرک صنعتی بعثت با زیرساخت‌های مناسب در حال تکمیل و در قطب صنعتی تبریز و نزدیک به مرز بازرگان واقع شده است. شهرک صنعتی ارومیه ۳ نیز امکانات لازم را دارد که به عنوان نمونه معرفی شد و از طرف ترکیه نیز دو شهرک صنعتی معرفی شد تا قوانین و مشوق‌های سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این شهرک‌ها مشخص شود.

 


سلیمانی با اشاره به اینکه برآوردها برای میزان سرمایه‌گذاری مورد انتظار پس از نهایی شدن این تفاهمنامه مشخص خواهد شد، گفت: بنا بر این شد تا قوانین و مشوق‌های سرمایه‌گذاری هر دو طرف بررسی شده تا امکانات و شرایط یکسانی درنظر گرفته شود.
به گفته سلیمانی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در شهرک‌های صنعتی ایران درنظر گرفته شده که در ترکیه به دلیل ساخت شهرک‌ها از سوی بخش خصوصی این مشوق‌ها وجود ندارد. همچنین هر مترمربع شهرک صنعتی در ترکیه به قیمت ۱۰۰ لیر فروخته می‌شود و هزینه شارژ هر مترمکعب آب و فاضلاب نیم دلار است سوخت در ترکیه گران است و هزینه مالیات نیز به آن اضافه می‌شود. ارتباطات جهانی در نشان(برند)های ترکیه برای سرمایه‌گذاران جذاب است اما مشوق‌های مالیاتی دراختیار سازمان صنایع کوچک برای سرمایه‌گذاران درنظر گرفته شده است.
بنا بر این گزارش، از مجموع ۹۴۵ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور تاکنون ۷۶۵ مورد به بهره‌برداری رسیده است و از این میان شهرک صنعتی بعثت در تبریز و شهرک صنعتی ارومیه ۳ در مرحله کنونی به عنوان دو شهرک صنعتی ایران برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی ایران و ترکیه درنظر گرفته شده‌اند. قرار است ترکیه نیز به زودی دو شهرک صنعتی خود را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک معرفی کرده و در دو هفته هیاتی در این زمینه به ایران سفر کند و ضمن بازدید از شهرک‌های صنعتی کشورمان، گام‌های لازم در این راستا برداشته شود.

منبع : گسترش صمت
تعداد بازدید: 1002

ارسال به:

رویدادها